Geometrie Computerizata 3D

De ce are nevoie mașina ta de geometria roților?

Alinierea roților față de direcția de mers și alinierea unei roți față de cealaltă este unul dintre cele mai importante aspecte pentru funcționarea corectă și pentru performanța mașinii tale.

O geometrie corectă a roților asigură o direcție de rulare liniară. Unghiurile roților redevin paralele între ele și perpendiculare pe suprafața de rulare, în conformitate cu valorile indicate de constructorul mașinii tale.

Alinierea roților

Ce este alinierea roților?

Spre deosebire de echilibrare, care se referă, în mod normal, la ansamblul anvelopă – roată, alinierea este despre suspensia vehiculului. Alinierea suspensiei vehiculului înseamnă ajustarea unghiurilor roții la specificațiile producătorului. Aceasta include alinierea vehiculului și unghiul de cădere, după cum se va discuta mai detaliat în continuare.

Este o operațiune complexă care trebuie efectuată de către un specialist.

Cum știu că roțile mele nu mai sunt aliniate?

Uzura neuniformă a anvelopei sau durata de viață redusă a anvelopei sunt semne care pot indica o problemă de aliniere.

Dacă observați, de exemplu, că umărul anvelopei este mai uzat decât restul, trebuie urgent să procedați la verificarea alinierii suspensiei vehiculului și să o ajustați, dacă este necesar.

În aceste imagini sunt indicate zonele anvelopei care sunt afectate:

(1) Uzura cu bavură cu margini proeminente indică o aliniere incorectă.
(2) Uzura accelerată pe o parte a benzii de rulare a anvelopei, în interior sau în exterior, poate indica o aliniere incorectă a unghiului de cădere

 

Alinierea incorectă poate conduce la:

•    comportament modificat al vehiculului, în special menținere mai slabă pe șosea, care pune în pericol siguranța pasagerilor (vehiculul tinde să tragă lateral pe șosea).
•    uzură prematură a anvelopelor, având ca urmare necesitatea de a fi înlocuite înainte de vreme
•    consum excesiv de carburant.

Alinierea incorectă poate apărea după lovirea unei borduri, conducerea printr-o groapă sau, ca urmare a unor situații mai grave, cum ar fi accidentele.

Alinierea corect ajustată a roților ajută la optimizarea manevrabilității vehiculului și a duratei de viață a anvelopei.

În plus, economisiți bani, deoarece:

•    anvelopele durează mai mult
•    folosiți mai puțin carburant

Alinierea se face de către un specialist echipat. El face ajustările necesare conform recomandărilor producătorului pentru a optimiza comportamentul vehiculului.

În timpul verificării geometriei, sunt verificate diferite ajustări, inclusiv paralelismul și unghiul de cădere, care au impact direct asupra longevității anvelopelor.

1/ Alinierea sau unghiul de convergență

Alinierea sau unghiul de convergență se referă la roțile de pe același ax.

Stânga: roțile din față au un defect „toe-in”: sunt îndreptate spre interior.
Dreapta: roțile din față au un defect „deschidere”: sunt îndreptate spre exterior.

Stânga – În țările cu volan pe dreapta, se petrece invers. Șoferul compensează direcția spre dreapta, ceea ce uzează prematur anvelopa dreaptă. 

Dreapta –În țările în care șoferii au volanul pe stânga, înclinarea șoselei trage mașina spre dreapta. Șoferul direcționează, prin urmare, spre stânga pentru a compensa. În acest caz, anvelopa de pe stânga se va uza cel mai mult.

2/ Unghiul de cădere

Unghiul de cădere este înclinarea roții de la verticală atunci când vehiculul este privit din față.
Stânga – În stânga un unghi de cădere negativ.

Dreapta – În dreapta un unghi de cădere pozitiv.

Dacă acest unghi este prea mare, anvelopa se va uza inegal.

– Unghiul de cădere pozitiv este atunci când partea de sus a roții se deplasează spre exteriorul vehiculului. Dacă unghiul de cădere pozitiv este prea mare, anvelopa se uzează pe părțile exterioare.

– Unghiul de cădere negativ este atunci când partea de sus a roții este înclinată spre interiorul vehiculului. Dacă unghiul de cădere negativ este prea mare, anvelopa se uzează pe părțile interioare.

Unghiul de cădere este studiat și ajustat pentru fiecare vehicul pentru a se menține anvelopa cât mai plată posibil pe sol, în linii drepte și la viraje. Dacă există o diferență prea mare în unghiuri între roțile din față, vehiculul tinde să tragă mult lateral.

Când trebuie verificată alinierea roților?

Se recomandă verificarea alinierii roților atunci când constatați uzura neuniformă a anvelopelor dvs., dacă detectați modificări la manevrabilitate sau direcție și când montezi anvelope noi.

Uzura anvelopei este verificată în timpul inspecției tehnice a vehiculului. Dacă tehnicianul constată o uzură anormală, vă poate recomanda să verificați alinierea.

 Sursa : Michelin
Meniul Principal Categoria De Meniu Contact
Ce cauți în Partdo?